Vinderne af pingprisen 2023
Bedste danske tegneserie
”Underlevet” af Allan van Hansen
Der er noget hjælpeløst over stregen i Underlevet, ligesom der er noget hjælpeløst over Klaus’ forsøg på at leve sit liv og prøve at fortrænge, hvad der skete i stalden på Jørgen og Ernas gård.
Da Erna dør, og Klaus og hans bror Lukas mødes til gravøl hos Jørgen, begynder erindringen langsomt at røre på sig og Klaus indser, at han måske bliver nødt til at forholde sig til sin fortid, før han kan begynde at leve sit liv.
Noget af historien bliver fortalt med barnlige perleplader, andet, erindringsglimtene, med pinlig naturalisme. Indimellem er Klaus både på opdagelsesrejse i den menneskelige psyke, til gruppeterapi og hjemme på Jørgens terrasse, og langsomt får han styr på sin historie og finder viljen til at overleve og ikke længere bare underleve, som han selv beskriver, hvad han har gjort indtil nu.
Underlevet er en stærk og stemningsmættet fortælling om to brødre, der har hver deres måde at overleve barndommens traumer på.
Kun gradvist bliver det afsløret for læseren, hvad der er sket. Til gengæld sidder historien i kroppen længe efter endt læsning.
Derfor vinder Underlevet årets Pingpris for Bedste danske tegneserie.
Bedste internationale tegneserie
“Acting class” af Nick Drnaso
Med et tilsyneladende tilforladeligt udgangspunkt i en aftenskoleklasse for amatør-skuespillere har Nick Drnaso med Acting Class givet os en vildt kompleks og samtidig i ordets bedste forstand urovækkende graphic novel.
Hvad der på overfladen ligner en noget stift tegnet historie om mellemmenneskelige relationer, folder sig allerede på de første sider ud som en allegori over kunstnerisk skaben, dens muligheder og måske især de farer, der kan ligge i at fortabe sig i den.
David Lynch er aldrig langt væk i en bog, der fremstiller et Amerika af tomme flader, hvor en snigende uhygge konstant er til stede og virkelighed og fantasi, realplan og kunst igen og igen umærkeligt bytter plads.
Ved første øjekast kan opslagene virke hyperkontrollerede på grænser til det livløse, men de stive figurer og de geometrisk fremstillede by- og rumomgivelser er i høj grad med til at tegne personer og atmosfære. Og allerede på første side indfanges læseren af den gnistrende dialog, der er som taget ud af manuskriptet til en virkelig god tv-serie.
Nick Drnasos Acting Class er en værdig vinder af Ping-prisen 2023 for bedste internationale tegneserie.
Bedste internationale tegneserie på dansk
“Fremtidens araber 5” af Riad Sattouf
Femte bind af serien, Fremtidens araber, er fortsættelsen af den gribende fortælling om Riad Sattoufs fransk-syriske opvækst, der ender i det helt store familiemareridt.
Men i dette bind følger vi også Sattouf i en anden slags fortælling – den universelle fortælling om pubertetens kejtede og følsomme forvandlingsår, alt imens familiekrisen raser i baggrunden som et ekstra lag panik under hovedpuden.
Det er i den menneskelige skildring af en usikker teenager, at læseren får lov til at læne sig en tand dybere ned i fortællingens underliggende ensomhed og smerte. Og her griber serien for alvor sin læser ved næsehårene, og river til!
Her efterlades vi dog ikke.
Riad Sattoufs fortælling er trods en tung tematik altid svøbt i en kærlig og humoristisk streg, der på bedste vis balancerer at røre og fornøje sin læser.
Derfor vinder femte bind af Fremtidens araber årets Pingpris for Bedste oversatte tegneserie.
Bedste børne/ ungdomstegneserie
“Smil” af Raina Telgemeier
Efter at have slået sine fortænder ud må den helt unge Raina vokse op med en stribe forskellige tandbøjler og operationer – uheldigvis lige i de år man helst ikke vil skille sig alt for meget ud.
Smil er en dybt personlig og samtidigt universelt relevant fortælling. Ikke kun for unge læsere, men for alle, der har navigeret gennem en ungdom fyldt med usikkerhed og store følelser.
Den autobiografiske beretning har en skøn humor og hjertet er placeret det helt rigtige sted, når emner som opvækst, venskab, frygt og kærlighed tages under behandling.
Selvom forfatteren nøje og detaljeret redegør for sine egne private tanker og oplevelser, så formår hun at gøre historien relaterbar og vigtig for unge læsere – uden løftede pegefingre.
Den er skrevet med en tilpas mængde respekt for sin målgruppe, og danske børn og unge vil uden tvivl nyde stor glæde af at kunne spejle sig i fortællingens danske oversættelse.
Derfor vinder Smil årets Pingpris for Bedste børne/ungdomstegneserie.
Bedste danske nettegneserie
”James Crooner” af Thomas Bugge
Instagram-striber og tegninger om familieliv er blevet en hel minigenre i sig selv, og Thomas Bugge er en af de få, der tegner dem fra den nybagte fars perspektiv.
Det gør han mesterligt, så det er en rørende enig jury, der har peget på ham som modtageren af prisen for Årets Nettegneserie.
Thomas Bugges striber under navnet James Crooner er både genkendelige, tåkrummende og virkelig sjove. De handler om den moderne far Sven, der går all in på orlov og børnepasning, men som alligevel har en del blinde vinkler, og som også oplever det ene ydmygende nederlag efter det andet i hverdagens små familiedramaer. Det handler blandt andet om kønsroller, om forældreskabets arbejdsfordeling og om de fordomme, man som far stadig kæmper med.
Tegningerne er enkle, og Bugges duknakkede figurer har klumpedumpede kroppe, der til gengæld deformeres på udtryksfulde måder. Den skæve og naive streg passer godt til de korte historier, hvor pointen altid bliver vittigt og veloplagt leveret med et lille twist. Det er skarp satire og absurd komik, som man slet ikke kan få nok af.
Derfor vinder Bugges striber om Sven årets Pingpris for Bedste danske nettegneserie.
Bedste danske debut
”Mit indre øje” af Anna Laurine Kornum
Mit indre øje er et moderne folkeeventyr, en mørk fabel.
Som Tornerose og Snehvide skildrer den familier i opløsning og farerne ved at blive voksen – på en allegorisk, fabulerende måde. Men glem alt om lykkelige slutninger: Anna Laurine Kornums første graphic novel er en Askepot-historie minus græskarvogn, prins og glassko.
Mit indre øje handler om en mor, som engang var ung og fri, men siden fik fem døtre og uhelbredelig kræft. Om enkemanden, hun efterlader i fordrukkent forfald. Eventyrets onde stedmor hedder Strzyga; hun splitter hjemmet ad og suger livskraften ud af faren. Tilbage står familiens døtre, arrede for livet.
Kornums tegninger er præget af en uhyggelig intensitet.
Som en mindre grotesk Michael Kvium maler hun realistisk, men forvrænger og forvansker sine motiver til de bliver urovækkende. Når den døde mor stiger op af staudebedet, stedmoren rider på farens ryg og den ældste datters hud skræller af, er det skildret med en omhu og intensitet, der gør billederne uafviselige.
Derfor vinder Mit indre øje året Pingpris for Bedste debut.
Årets journalistiske tegner
Stine Spedsbjerg
Stine Spedsbjerg debuterede i 2021 på bagsiden af Politiken med striben Vox Populi, som tog udgangspunkt i kommentarsporet på de sociale medier. Siden skiftede striben navn til Vox og fik mere fokus på det universielle i små hverdagssituationer.
Med lige dele empatisk ømhed og knivskarp situationsfornemmelse blev det moderne menneskes adfærd taget under kærlig observation og behandling. Stines stribe holdt et spejl op for os alle, så vi kunne se os selv og vores til tider mindre flatterende, og ja måske ligefrem hykleriske side – ikke mindst i forhold til kønsroller.
Selvom Vox desværre kun fik et års tid på bagsiden af Politiken, har den gjort et uudsletteligt indtryk og begejstret et stort publikum, der heldigvis stadig kan få stillet deres sult efter at se verden gennem Stines skønne, runde briller på Stinestregen på Instagram.
Efter mange velfortjente nomineringer til Pingprisen gennem årene, er det nu endelig – og meget meget velfortjent – blevet Stine Spedsbjergs tur til at vinde Årets journalistiske tegner.
Pingprisens Ærespris 2023
Marianne Eskebæk Larsen
“Hvis man har færdes i danske tegneseriekredse de seneste mange år, har man ikke kunnet undgå at bemærke en knaldrød tornado, der hvirvler rundt og sætter engageret ild i festivaler, råd, udvalg, uddannelser, aviser, priser, tidsskrifter, juryer, hjemmesider, konferencer – her og der og alle vegne.
Det er Marianne Eskebæk Larsen, der veloplagt og venligt som altid knokler på for tegneseriens udbredelse og anerkendelse. Med et hav af forskellige kasketter og roller har Marianne igennem årene kvalificeret, løftet, udviklet og formidlet tegneserier, så man taber pusten og kun man se måbende til:”
Læs hele begrundelsen hos nummer9.dk
De nominerede 2023
Bedste danske tegneserie
Christian Skovgaard: Efter København (Forlæns)
Anne Mette Kærulff Lorentzen: Væk (Cobolt)
Jam Aden: Åndevandrer 1-3 (Cobolt)
Allan Van Hansen: Underlevet (Forlaget Arabesk)
Lars Kramhøft: Husvild (Fahrenheit)
Bedste internationale tegneserie
Nick Drnaso: Acting Class
Kate Beaton: Ducks
Antoine Cossé: Metax
Julie Doucet: Time Zone J
Tom King & Greg Smallwood: Human Target
Bedste internationale tegneserie på dansk
Carlos Gimenez: Vores kvarter (Zoom)
Riad Sattouf: Fremtidens araber 5 (Cobolt)
Sylvain Vallée og Mark Eacersall: Tananarive (Umpff)
Christophe Blain + Abel Lanzac: Javel, hr. Udenrigsminister (Fahrenheit)
Al Ewing & Joe Bennett: Immortal Hulk 1 (Fahrenheit/Faraos cigarer)
Bedste børne/ungdomstegneserie
Morten Dürr/Patrick Steptoe: Pakkepost til hele universet (Forlaget Plot)
Sophie Souid/ Thomas Hjorthaab: Møgmis: Hævnen er sød – og stinker af fisk! (Gad børnebøger)
Pau: Sagaen om Atlas og Axis 1 (Cobolt)
Raina Telgemeier: Smil (Cobolt)
Di Gregorio/Alessandro Barbucci: Sarahs drøm (Cobolt)
Bedste danske nettegneserie
Snackbag Studios, Wayfinders: Off Course
”linehostrup” af Line Høj Høstrup
”Stinestregen” af Stine Spedsbjerg
Embedsværftet af Simon Astrup og Kasper Lundsfryd
James Crooner af Thomas Bugge
Bedste danske debut
Thit Bitsch: Den lille djævel (Cobolt)
Christine Reinwald: Smerten og jeg (Hunov & Haffgaard)
Jam Aden: Tyran (Åndevandrer 1) (Cobolt)
Gabriel Tiedt Lange: I paladsets skygge (Fahrenheit)
Anna Laurine Kornum: Mit indre øje (Afart)
Årets journalistiske tegner
Morten Voigt
Christoffer Zieler
Stine Spedsbjerg
Thomas Thorhauge (for Mood)
Rasmus Meisler