Vinderne af Pingprisen 2022

I morgen bliver det bedre 2: Dronningen Karoline Stjernfelt​

Bedste danske tegneserie​

"I morgen bliver det bedre 2: Dronningen" af Karoline Stjernfelt

Hvordan skaber man interesse og spænding om et liv og en historie, de fleste læsere kender ud og ind? Det kan du spørge Karoline Stjernfelt om. For med ”Dronningen” giver Stjernfelt karakterer, dialog og handling, vi kender til hudløshed, et nutidigt og relaterbart præg, uden at det mister substans.

Det er, som om oliemalerierne er revet ned fra væggene og vakt til live med glød, lidenskab, hjerteslag og helvedes meget på spil.

Stjernfelt tegner med dynamisk klarhed både ansigter og mimik og lader andre gange en nonchalant overlagt skødesløshed råde i rammerne. På hver eneste side formår hun at drage blikket hen, hvor den menneskelige historie er. Tak for det og tillykke, Karoline, vi beder gerne om en portion til!

Bedste internationale tegneserie​

”Monsters” af Barry Windsor Smith

Monsters er en massiv og kompleks tour de force. Den er åbenlyst inspireret af Frankenstein, men med et skud Super Soldier Serum ala Captajn America injiceret direkte ind i de tæt-tegnede sort-hvide sider.

Tegneserien er mesterligt illustreret med detaljerede stregtegninger og tekst, som lag for lag afdækker den ondskab, som hovedpersonen Bobby har været udsat for og som i sidste ende har forvandlet ham til monsteret.

Den brillante grafiske stil suger læseren ind i et sammensurium af gotisk horror, familiedrama og krigstraume. Og selvom historien undervejs tager mange svinkeærinder, trækker den til sidst alle stikkene hjem og viser et glimt af håb og frelse. Monsters er et smukt og grufuldt mesterværk, og den er monster fed!

Bedste internationale tegneserie på dansk​

”En dag -altid” af Jordi Lafebre

En sjælden gang imellem er en jury rørende enig. Det kan ske, når alt i en tegneserie går op i en højere enhed – når layout, tempo, historie og stil er så veloplagte og veludførte, at det halve kunne være nok.

Hvis så historien også er rørende og tør stå ved sin romantik – ja, så trumfer den rene og skære læseglæde alle andre hensyn.

”En dag – altid” handler om romantik, om politik, om metafysik, om metaforer og om tid. Men den handler også om to mennesker, hvis kærlighed er så slidstærk, at den synger på samtlige sider.

Jordi Lafebre fører overlegent sin læser gennem en sprudlende hyldest til det klassiske album og den store kærlighed. Man kan ikke andet end begejstres.

Bedste børne/ ungdomstegneserie

”Heartstopper” bog 1og 2 af Alice Oseman

Hvad nu hvis en kærlighedshistorie mellem to unge drenge kunne være lykkelig? Det er præmissen for ”Heartstopper”, der tager ung forelskelse alvorligt uden at gøre den tragisk.

Alice Oseman brillerer ikke kun i bredden af sin repræsentation, men også i sin streg og komiske aflevering af hverdagssituationer, hvor ansigtsudtryk, små detaljer og humoren i det almindelige liv får lov at træde frem.

Oseman formår endda at gøre sms’er mellem to unge interessante og at holde sin læser fanget i dramaet om: Kan han lide mig? uden at gøre det at være queer til noget farligt eller skræmmende.

Heartstopper har ramt tusindvis af læsere i hjertet – og i stedet for at stoppe vores hjerter, satte den dem i gang. 

Bedste danske nettegneserie

@linehostrup af Line Høstrup

Farver, familie og et fælles hus er nogle af ingredienserne i Line Høstrups fine fortælling på Instagram. Med få virkemidler, men med et blik for det nære og særegne, formår Line Høj Høstrup at gøre minder og relationer relevante for en bred læserskare.

Det gør hun altid med et glimt i øjet, og sammen med de klare farver og den markante stil skaber hun sit eget rum, som gør én nysgerrig efter at læse mere.

Line Høj Høstrup er en illustrator og fortæller, vi forventer os meget af i fremtiden, men indtil den dukker op, kan vi nyde at følge med i hendes små, digitale hverdagsglimt.

Bedste danske debut

”Pseudo” af Mathilde Digmann

Kat er ensom. Trods hendes ihærdige forsøg på at drukne ensomheden i sex, dating og stoffer går det støt nedad. Vi skal længere ind – ind i ensomheden, ind i fortrængningen, ind i de dele af sindet, der gør allermest ondt.

I Matilde Digmanns stilsikre debut, Pseudo, er der ingen nemme udveje. Historien om den antropomorfe Kat går i ring. Orgasmerne forløser aldrig helt, sårene heles ikke. Men hvor Kat benægter sine traumer, stirrer Digmann dem lige i øjnene og tvinger læseren til at kigge med. Omslaget har spejleffekt af en årsag.

Digmann bruger mesterligt tegneserieformen og sin grafiske, sort/hvide streg til at gøre et syret univers menneskeligt og ærligt. Kombinationen af undergrunds-tradition, træsnit-æstetik og psykoterapi er ekstremt effektiv og giver løfte om flere store værker i horisonten.

Årets journalistiske tegner

Niels Bo Bojesen - Jyllandsposten

Bojesen mestrer den visuelle punchline til perfektion. Hans tegninger er lette at afkode og både spiddende og morsomme. Han kan bevæge sig på grænsen til plathed uden at falde i, og kommunikere til et bredt publikum uden at lefle. Med knivskarp præcision og opfindsomme greb får han os både til at grine og gyse.

At gribe en aktuel begivenhed eller øjebliksstemning og med ét billede, og så få ord som muligt, gøre det forståelig for et bredt publikum, er i sig selv en uhyre vanskelig bedrift. I et ærefrygtindgydende felt af nominerede træder Niels Bo Bojesen frem som Årets Journalistiske Tegner.

Pingprisens Ærespris 2022

Søren Vinterberg

Dette års modtager af Pingprisens ærespris er journalist, forfatter, oversætter og tegneseriekender, Søren Vinterberg.

Søren Vinterberg har som formidler, kritiker og kurator, særligt hos dagbladene Information og Politiken, haft en enorm betydning for udbredelsen af kvalitetstegneserier og den samlede opfattelse af kunstformen i Danmark over de seneste 50 år.

Han har med stor indsigt og kærlighed arbejdet nærmest uopholdeligt og ikke mindst begavet og handlekraftigt på at højne tegneseriens status i Danmark og på at fremme udbredelsen og kvaliteten af tegneserier.

Læs hele motivationen hos Nummer 9 – magasin for tegneserier.

De nominerede 2022

Bedste danske tegneserie

Benni Bødker & Rune Ryberg: Homonculus 1: Slangeilden

Lars Kramhøft: Working Poor 1-3

Johan Krarup: Det må du selv om

Halfdan Pisket: Døden

I morgen bliver det bedre 2: Dronningen Karoline Stjernfelt​

Karoline Stjernfelt: I morgen bliver det bedre 2: Dronningen

Bedste internationale tegneserie

Lee Lai: Stone Fruit

Jeff Lemire, Tate Brombal og Gabriel Hernandez Walta: Barbalian: Red Planet

Rutu Modan: Tunnels

Joe Sacco: Paying the Land

Barry Windsor-Smith: Monsters

Bedste internationale tegneserie​ på dansk

Charles Burns: Sukkerkranie

Simon Hanselmann: Krisezone

Steffen Kverneland: En frivillig død

Luz: Katarsis

Jordi Lafebre: En dag – altid

Bedste børne/ungdomstegneserie

Abouet og Sapin: Akissi 1: Gale katte får revet skind

Pénélope Bagieu: Heksene

Morten Dürr og Sofie Louise Dam: Hviskeleg

Alice Oseman: Heartstopper bog 1 og 2

Raina Telgemeier: Kvalme

Bedste danske nettegneserie​

Jam Aden: Cross Roads

Anders Brønserud: Anders tegner dagligt

Theis Christiansen: Esben er bitter

Line Høstrup: @linehostrup

Line Jensen: @linejensen_illu

Bedste danske debut

Nilas Røpke Driessen: Übermensch

Tomas Lagermand Lundme og Fred Tornager: Min nat med dig

Mat (Matilde Digmann): Pseudo

Sofie Riise Nors: Sexmagasinet Vol. 1

Gitte Skov: Men er det sjovt?

Årets journalistiske tegner

Lars Andersen, Berlingske

Niels Bo Bojesen, Jyllandsposten

Mia Mottelson, Information m.fl.

Thomas Thorhauge, Politiken

Anne Marie Steen Petersen, Politiken

ping vignette