Vinderne af Pingprisen 2018
Bedste danske tegneserie
“Tusindfryd – rim og tegninger” af Signe Parkins
Signe Parkins’ ”Tusindfryd” markerer en velkommen og velforløst poetisk tilgang til tegneserieformen. Sproget er aldeles blomstrende, fuld af dristige rimdannelser og overraskende ordsammensætninger. Her rimer Magritte på pomfrit.
Samtidig er værket en visuelt frapperende runddans med talrige billedlige allusioner, hvor snurretoppede heksehatte spejler sig i svimlende bjergtinder og kameler med pukkelpatter.
Signe Parkins vender kækt alle kønskonventioner på hovedet idet hun tager Rene Magrittes berømte pibe i munden og hans dystert formummede og kjoleklædte mandeskikkelse ved hånden. Der er et særligt fokus på kroppens åbninger og hvad der går ind og ud af den, og vi bliver mindet om, at passion både betyder lidenskab og lidelse.
Tusindfryd er en sindsoprivende sanserapport fra de indre gemakker. Den er en fest for både øjet og øret, som bobler af poetisk overskud. På én gang formfuldendt og formsprængende spænder den tegneserien til sit yderste, og det har den rigtig godt af. Tusindfryd er uden tvivl årets bedste danske tegneserie.
Bedste danske debut
“Hver dag starter det forfra” af Line Kjeldsen Jensen
Hvad gør man, når man står alene med to skrigende børn, dag efter dag, nat efter nat, mens brysterne bliver længere og længere og poserne under øjnene efterhånden ligner dræbersnegle?
Strategierne er mange, men Line Kjeldsen Jensen har valgt at bruge tegningen som livlinje, og det gør hun fremragende.
Line Kjeldsen Jensen får vendt de åbenlyse faldgruber inden for den autofiktive genre til en feministisk kærlighedserklæring til både børn og mand: Med tegningernes naivisme, præcise skrøbelighed og store humor rammer hun plet og tager magten tilbage. Der er tale om næsten ikoniske situationsbilleder af livet i småbørnsfamilien. Stort tillykke!
Bedste internationale tegneserie
“My Favorite Thing is Monsters” af Emil Ferris
Det handler om monstre.
Og om seksualitet, holocaust, kunsthistorie, racisme og identitet. Det er en detektivshistorie, en samfundskrønike, et familiedrama.
Det er fortalt, som kun en tegneserie kan fortælle, med en pige der er tegnet som et monster i en menneskeverden og en fuldstændig symbiose mellem tekst og billeder, og alligevel ligner det ikke nogen anden tegneserie.
Først blæses du omkuld af det helt enorme ambitionsniveau i ”My Favorite thing is monsters”, tegnet af den 53-årige kvindelige tegneseriedebutant Emil Ferris. Og så bliver du revet itu af hendes hjerteskærende fortælling om pigen Karen, der ser sig selv som et monster.
Det er voldsomt velfortjent, at ”My favorite thing is monsters” får Pingprisen som bedste internationale tegneserie.
Bedste internationale tegneserie på dansk
“Fremtidens araber 3: En barndom i Mellemøsten” (1984-1987) af Riad Sattouf
Riad Sattoufs erindringskrønike ”Fremtidens Araber” er blevet sammenlignet med Marjane Satrapis ”Persepolis”, og her i tredje bind kan værket bære denne ære.
Det komiske i den naturlighed hvormed faren kan heppe på de store helte Gadaffi, Hussein og al-Assad er nu i højere grad blevet afløst af et mere direkte møde med konsekvenserne af de politiske situationer i 1980’ernes Mellemøsten.
Gennem den nu skoleklare Riad ser vi både det triste, det voldsomme og det smukke i den hårde hverdag, der møder familien i den lille syriske landsby. Båret frem af Sattoufs yderst velsmurte cartoon-maskine, bliver absurditeterne ikke så meget filtreret som de bliver forstærket. Og det er hårdt at læse om stolte, udsultede børn der under ramadanen bliver slået af skolelæreren, så de nærmest besvimer.
”Fremtidens Araber” har fået enorm succes og har skabt meget debat. Med bind tre er det også vokset til at være det mesterværk vi havde håbet på.
Bedste danske nettegneserie
“Mum” af Nilas Røpke Driessen
Mor er den bedste i verden. Det ved alle, men den mor vi møder i Nilas tegneserie, frisk fra cyberspace, er alt andet end “moderlig”. I en stram, enkel, men ikke simpel stil fortæller Nilas R. Driessen en opbyggelig lille fabel om hvordan man IKKE skal opdrage sine børn. Så tillykke med Pingprisen og så er det bare med at komme i gang med næste værk. DET SIGER MOR!!!
Bedste børne/ ungdomstegneserie
“Mira” af Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøi
”Mira” skildrer på en rigtig fin måde det svære ved at være næsten-teenager. Gennem Miras øjne oplever man problemer i pigeliv som var man der selv: konflikter mellem venner, spørgsmålet om man er gammel nok til at have en kæreste, og den pinlige mors skiftende kærester.
Det er en tegneserie for de halvstore børn, der fylder et hul, der længe har været i tegneserieverdenen for aldersgruppen. Og de voksne kan sagtens læse med – man griner hele vejen!
Årets journalistiske tegner
Christoffer Zieler
Traditionel satiretegning er en aggressiv kunstart med en kritik af nogen eller noget. Zieler bruger i stedet tvivlen og dobbeltheden som centrum for små fortællinger.
Det er virkelige mennesker, der taler i hans tegninger. I hvert fald er sætningerne så ægte og dagligdags, at det gør ondt, og tegningerne leverer altid en tragt, der forskyder og underliggør meningen. Det kommer sig af, at Christoffer Zieler er en satiretegner, der også er skribent. Og en overordentlig dygtig én af slagsen. Han viser os, hvad vi danskere taler om, når vi ikke ved, hvad vi snakker om.
Pingprisens Ærespris 2018
Ivar Gjørup
Det höjeste skum! Pingprisens Ærespris går i år til tegner Ivar Gjørup. Han gives Æresprisen som tak for sin formidable indsats i avisstribens tjeneste.
Ivar Gjørup (født 22. september 1945) er tegner og har tidligere tegnet under kunstnernavnet Olfax. Gjørup er bedst kendt for tegneserien Egoland, som udkom fra 1984 og hele 25 år frem! – først i Dagbladet Information og fra 1986 til 2009 i Politiken. Stribens hovedperson, Divus Madsen, var kendt og elsket af tusindvis af danskere og blev i 1989 kåret som årets tegneseriefigur af foreningen Danske Tegneserieskabere. Med sin filosoferende og humoristiske tone og til tider gakkede streg formåede Gjørup at forene politik og underholdning i en sejlivet og spidsfindig stribe.