“Noget Frygteligt er altid lige ved at ske”
af Lars Kramhøft
Tegneserieskaberen har investeret sig selv i sit værk, fordi han vil os noget – og han tager fat om den tabuiserede ungdomsdepression på en modig facon i en genkendelig hverdagsscenografi, der på siderne får en snert af dystopi over sig.
Håndværksmæssigt er der styr på streg, flow og layout, mens historien arbejder med både det der er småt og det der er stort uden hverken at overforklare eller blive kvalmende.
Prismodtageren sætter manderollen under lup uden at pege fingre, men underspiller i stedet på en måde, så chokafslutningen lander endnu tungere.
Årets internationale tegneserie på dansk
“Børnenes jord”
af Gipi (Fahrenheit/Forlæns)
Det er en både fysisk og emotionel oplevelse at læse denne tegneserie. Historien udspiller sig over relativt kort tid, men der accelereres voldsomt undervejs, og den ender med at føre os et sted hen som læsere, hvor vi er bange for at komme.
Serieskaberen benytter sine to unge hovedpersoner til at skabe en meget effektiv identifikation, som gør, at vi kommer helt ind i deres verden. Samtidig er stregen nærmest helt Ib Spang Olsen’sk blot uden de forsonende krummelurer.
Årets journalistiske tegner
Mette Dreyer (Politiken)
Det er imponerende at se, hvordan årets prismodtager formår at skildre det ensomme menneske – at skildre danskere – så frygtelig præcis og samtidig frækt men aldrig hadefuldt. Det er kendetegnende for en stor satiriker.
Hun har samtidig en fænomenal dygtig streg og kan det her med at få farverne og akvarellen til at arbejde for sig på en måde, der ser så let ud, men er så svært.
Bedste børne/ ungdomstegneserie
“Mira 3: #kreaklubben, #familie, #kys” af Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøi
(Gyldendal)
Det er en kunst at ramme den unge målgruppe med et så præcist sprog og dialog, at det læser som måden teenagere taler på. Samtidig er der en leg i det visuelle alt andet end stringente udtryk, hvor der er plads til de små nuancer og skift i mimikken og figurerne.
Alle der enten har en datter, eller selv har været en datter, vil kunne genkende de følelser som skildres i tegneserien. Samtidig er det dejligt at se et emne som skilsmisse behandlet ikke som traumatisk, men mere med blik for det dagligdags triste.
Bedste danske debut
“Repulsive attraction”
af Patrick Steptoe (Baggaardsbaroner)
Tegneserien som form kan det her med, at hvis tingene ikke findes, så kan de laves. I prismodtagerens tilfælde indfanges også de mentale billeder, som ikke kan indfanges på andre måder. De mange historier i tegneserien er til tider kvalmende, morsomme, satiriske og tankevækkende. De er adskilte men alligevel beslægtede.
Alt i denne udgivelse er skruet op på 11. Valget af papir understøtter for eksempel, at der er fuld knald på farverne helt til kanten af bogen – det er en helstøbt grafisk oplevelse, som tilmed dufter helt rigtig.
Bedste danske nettegneserie
“Betsy & the Mutant Scouts”
af Tor Fruergaard og Sissel Dalsgaard Thomsen
Fortællerhastigheden er høj, historierne er sjove og så inddrages selve netmediets digitale form på bedste vis med et nedbrudt layout, animationer og et forløb af billeder, der fylder skærmen mens du scroller i stedet for at bladre i en flydende læseoplevelse.
Tegneserien er visuelt pragtfuldt – det er rene malerier på skærmen. Og så er det umanerligt uforskammet at gøre små spejderbørn til mutanter.
Pngprisens ærespris 2020
Morten Thorning
Manden bag det unikke og internationalt hædrede kreative miljø omkring The Animation Workshop i Viborg, herunder tegneserieuddannelsen Grafisk fortælling, modtager Pingprisens Ærespris for 2020.
De nominerede 2020
Bedste danske tegneserie
Lars Kramhøft: Noget frygteligt er altid lige ved at ske (Fahrenheit)
Rikke villadsen: Tatovøren og Klitoris (Fahrenheit)
Karoline Stjernfelt: Usete Steder (Cobolt)
Emil Friis Ernst: Dr. Murder and The Island of Death (Baggårdsbaroner)