SHIGERU MIZUKI: ”ONWARDS TOWARDS OUR NOBLE DEATHS”

SHIGERU MIZUKI: ”ONWARDS TOWARDS OUR NOBLE DEATHS”

Nomineret i kategorien:
Bedste internationale tegneserie

Shigeru Mizukis graphic novel ”Onwards Towards Our Noble Deaths” er en dyster skildring af Stillehavskrigens gru og banalitet, og er løst baseret på egne erindringer.

Mizuki (f. 1922) er et nationalklenodie i Japan, først og fremmest i sin egenskab af populærkulturel ambassadør for landets såkaldte yôkai – trolde, djævle og ånder – som han ikke mindst i børnetegne- og filmserien ”GeGeGe no Kitaro” introducerede for et bredt, ungt publikum. Anden verdenskrig har imidlertid altid ligget og luret i hans værk og nærværende tegneserie, der udkom i Japan under titlen ”Soin Gyokusai Seyo” i 1973, markerer hans mest direkte formidling af sine krigserindringer.

Tegneserien stiller skarpt på et japansk kompagni, der er udstationeret på en unavngiven stillehavsø, hvor de afventer en ansigtsløs (amerikansk) fjendes komme. Man fornemmer fra starten, at de tæller blandt de tusindvis af japanske soldater, der blev sendt i den visse død for at opretholde kejserrigets ære. Der opbygges langsomt, og vi følger soldaterne i deres daglige, ofte nærmest slapstick-agtige gøren og laden, mens truslen vokser på horisonten.

tekst

Selvom bogen er præsenteret som fiktion, er der tydeligvis tale om formidling af autentiske oplevelser, serveret nøgternt af en overlevende. Soldaterne skildres dybest set som ofre for et kynisk og inkompetent militærapparat, men Mizuki undgår det didaktiske til fordel for et mere tilbageholdent og almenmenneskeligt portræt af såvel vitalitet som armod.

Ganske karakteristisk for Mizuki er serien fortalt ujævnt, til tider nærmest uklart, men den bæres oppe af en energisk følelse af nødvendighed. Visuelt bryder han enhedspræget ved at sammensætte løst tegnede, nærmest gummiagtige personager og baggrunde og sekundærfigurer, som tydeligvis er aftegnede efter fotos – et samspil mellem realistisk patina og cartoon-dynamik, der strækkes til bristepunktet, men ikke desto mindre er effektivt, fordi det understreger det afbildedes karakter af projiceret erindring.

368 sider, Drawn & Quarterly, Canada (opr. Japan).

 

Luk menu