NIKOLINE WERDELIN: ”HOMO METROPOLIS”

NIKOLINE WERDELIN: ”HOMO METROPOLIS”

Nomineret i kategorien:
Bedste danske tegneserie

Nikoline Werdelins samtidskrønike er tilbage efter års pause, og stadig tindrende skarp.

Fra 1994 til 2004 var Nikoline Werdelins “Homo Metropolis” sin tids vel nok mest feterede avisstribe. Læserne elskede den og anmelderne overbød hinanden med superlativer – det her var den store, danske samtidsroman i stribeform, mente de. Mindre kunne ikke gøre det.

Siden fulgte seks års pause, men i februar 2010 vendte Werdelin tilbage til Politikens spalter, og “Homo Metropolis” holder heldigvis niveau.

Den nye serie striber er foreløbig kommet omkring alt fra selvmorderiske psykologer til akademikere i midtlivskrise, fra mobbesofre til håbløse forfatterspirer, fra antikhandlere i familiær narkogæld til middelklassefamilier i stille desperation. Werdelin har et udsøgt talent for at spidde stakler, hvis selvopfattelse er gået af led, men altid med et godt øje til mennesket bag dårskaben.

“Homo Metropolis’” krøllede og gnidrede streg er ikke blevet mere elegant med årene, men som forfatter er Werdelin som altid veloplagt. Ingen andre danske stribetegnere – og få forfattere i det hele taget – formår som hende at skabe tegnede fortællinger, der tager fat i læserens krave og ikke slippe den igen, før historien er fortalt til ende.

I en tid, hvor striber med lange, sammenhængende fortællinger er på randen af udryddelse, holder “Homo Metropolis” fanen helt oppe under storbyhimlen.

Den daglige avisstribe i dagbladet Politiken.

 

Luk menu