RASMUS SVARRE: ”KENSINGTON”

RASMUS SVARRE: ”KENSINGTON”

Nomineret i kategorien:
Bedste danske debut

Med sine malede billeder, sit surrealistiske billedsprog og sin gådefulde fortælling er Rasmus Svarres debut “Kensington” et særsyn i dansk perspektiv.

”Kensington” er en sjældenhed i dansk tegneseriesammenhæng. Rasmus Svarre har nemlig ikke tegnet, men snarere malet sin debutbog. Det er en ekspressiv og intens tegneseire, der trækker læseren med ind i en strømhvirvel af mystiske og stemningsfulde billeder.

Bogens plot er enkelt nok: En forfatterinde har sagt ja til at ghostwrite en selvfed rigmands selvbiografi. Men hvad der siden sker, er alt andet end ligetil. Fortællingen deler sig i to planer, et surreelt-mytologisk og et hverdagsrealistisk, og hvordan de to forholder sig til hinanden, er “Kensingtons” centrale gåde. Gennem nogle få længere tekster i det ellers ordløse værk fungerer ”Kensington” som et sindrigt system af kinesiske æsker, hvor det er læseren, der skal samle trådene  stykke meningen sammen.

”Kensington” væver sig ind og ud af et fintmasket net af symboler og referencer. Filosofi, sprogteori og ikke mindst litteratur spiller en afgørende rolle. Især den store argentinske digter Jorge Luis Borges spøger i kulisserne og stikker endda også sit hoved frem.

Rasmus Svarres svært stemningsmættede oliemalerier giver ”Kensington” et drømmeagtigt udtryk. Og bogen er på mange måder et billedværk, der befinder sig i grænselandet mellem seriemediet og malerkunsten.

128 sider, Fahrenheit.