JOE HILL OG GABRIEL RODRIGUEZ: ”LOCKE AND KEY 4 – KEYS TO THE KINGDOM”

JOE HILL OG GABRIEL RODRIGUEZ: ”LOCKE AND KEY 4 – KEYS TO THE KINGDOM”

Nomineret i kategorien:
Bedste internationale tegneserie

Joe Hill og Gabriel Rodriguez’ horror/dark fantasy-serie er både visuelt opfindsom og et gribende familiedrama.

Historien om familien, der flytter ind i et stort, mystisk hus efter faderens voldsomme død blot for at opdage, at en række overnaturlige nøgler kan åbne mangen en magisk dør i huset, startede traditionelt – men bundsolidt – i bind et. Men i dette fjerde bind kaster Hill og Rodriguez sig hovedkulds ud i galskaben og åbner den grusomme historie med et helt kapitel tegnet og fortalt som en hyldest til Bill Wattersons ”Steen og Stoffer”. Og det selvom ”Locke and Key” langt fra er for børn.

Hovedformålet med ”Keys to the Kingdom” er at give en fornemmelse af tidens gang i den større historie samt at udforske kroge og detaljer i seriens univers, vi ellers ikke ville komme rundt i. Det klæder serien at tage sig dette pusterum, og det giver senere begivenheder mere tyngde. Vi får fire fulde historier samt en indikation af, at hovedpersonerne oplever meget mere end det, vi får at se. I det sidste kapitel tager hovedhistorien atter voldsom fart, og et bind, der til at begynde med føles som en slags bro imellem seriens første og anden halvdel, bliver pludselig til det vigtigste bind siden det første.

Forfatter Joe Hills største dyd er uden tvivl hans enorme tillid til tegner Gabriel Rodriguez’ formåen. En tillid, som han i dén grad lever op til. Ofte er vigtige oplysninger i plottet lagt i Rodriguez’ hænder og formidles således visuelt i stedet for med unødvendig tekst. ”Locke and Key” kræver læserens opmærksomhed, og hvad der snildt kunne være endt som blot endnu en mainstream horror-titel, bliver en rigtig tegneserie, hvor ord og billeder har lige stor betydning. Detaljerne, dynamikken og den faste og klare streg i Rodriguez’ tegninger er en fryd, og det er ganske simpelt helt umuligt at forestille sig en anden tegner på serien.

Der er tale om noget så herligt som horror, der hæver sig over pulp-niveau, tilsat lige dele dark fantasy og velfungerende familiedrama, hvor personkarakteristikkerne sidder lige i skabet. Absolut en af tidens bedste mainstream-serier fra amerikanske marked og et glimrende eksempel på, hvordan synergi imellem tegner og forfatter kan skabe noget helt unikt.

160 sider, IDW Publishing, USA.