VINDER af bedste internationale tegneserie på dansk: “Fremtidens araber 3: En barndom i Mellemøsten” (1984-1987) af Riad Sattouf
Bedste internationale tegneserie på dansk

VINDER af bedste internationale tegneserie på dansk: “Fremtidens araber 3: En barndom i Mellemøsten” (1984-1987) af Riad Sattouf

 

Juryens motivation:

Riad Sattoufs erindringskrønike ”Fremtidens Araber” er blevet sammenlignet med Marjane Satrapis ”Persepolis”, og her i tredje bind kan værket bære denne ære.  

Det komiske i den naturlighed hvormed faren kan heppe på de store helte Gadaffi, Hussein og al-Assad er nu i højere grad blevet afløst af et mere direkte møde med konsekvenserne af de politiske situationer i 1980’ernes Mellemøsten. 

Gennem den nu skoleklare Riad ser vi både det triste, det voldsomme og det smukke i den hårde hverdag, der møder familien i den lille syriske landsby. Båret frem af Sattoufs yderst velsmurte cartoon-maskine, bliver absurditeterne ikke så meget filtreret som de bliver forstærket. Og det er hårdt at læse om stolte, udsultede børn der under ramadanen bliver slået af skolelæreren, så de nærmest besvimer. 

”Fremtidens Araber” har fået enorm succes og har skabt meget debat. Med bind tre er det også vokset til at være det mesterværk vi havde håbet på.

 

Fransk-syriske Riad Sattoufs selvbiografiske serie Fremtidens araber – med den selvforklarende undertitel En barndom i mellemøsten – er let at undervurdere.

Skildringen af forfatterens opvækst i Syrien fremstår umiddelbart munter, nærmest letbenet; stregen er enkel og cartoony, farverne er lyse og venlige, historien er vittig og episodisk.

Lettest at overse er måske den eminent veldisponerede billedside. Sattoufs streg minder mest af alt om en moderniseret, men livlig fortolkning af den klassiske ’marcinelle-skole’ – Jijé, Franquin, måske særligt Morris. Tykke outlines definerer konturerne, finere streger investeres i detaljearbejdet, og klassiske tegneserievirkemidler som flyvende sveddråber, små røgskyer og fartstreger anvendes liberalt. Anatomien er karikeret, dynamikken er i højsædet, og sidelayoutene er uspektakulære. Men Sattouf har også nyskabelser i posen, som de fransk-belgiske tegneserieguder ikke kan tage æren for. Fremtidens araber er simpelthen cartooning i international topklasse.

160 sider, Cobolt

Luk menu