ÆRESPRIS VINDER: Morten Søndergaard

ÆRESPRIS VINDER: Morten Søndergaard

PINGPRISENS ÆRESPRIS: Morten Søndergaard

Motivation af tegneseriekritiker Matthias Wivel:

Morten Søndergård er en af den danske tegneseriekulturs store formidlere. Han er bedre kendt som Marvel-Morten, et tilnavn Interpresse-redaktør Henning Kure påtvang ham dengang  i 1984, da de to sammen foranstaltede forlagets eksemplariske nylancering af Marvels superhelteunivers på dansk og Morten skulle have et brevkassealias. Han har været mange år om at tage det til sig, da det altid har gjort ham lidt utilpas. Navnet er da heller ikke dækkende, Mortens imponerende ekspertise på feltet til trods: han taler ligefremt, vidende og ukrukket om højt og lavt – fra Jack Kirby til Shakespeare. Og man lytter altid med.

Det var hans evne til at kommunikere, der gjorde at han brændte igennem som Marvel-Morten, læserens medsammensvorne. Men det var hans ekspertise og Kures blik for de store linjer, der gjorde Interpresses Marvel-linje til en så væsentlig, og stadig underkendt, populærkulturel manifestation i såvel Danmark som resten af Skandinavien. Tidligere forsøg med Marvels serier havde været kaotiske og kvalitetsudfordrede; Interpresse etablerede Marvel-universet i al dets vidtforgrenede vælde i danske læseres bevidsthed, med udsøgte udgivelser af det amerikanske forlags bedste superhelteserier fra 1960ernes fundament til 1980ernes nybrud.

Morten fortsatte sin rolle som redaktør, brevkassebestyrer og oversætter frem til 2006. Hans arbejde var eksemplarisk. Han strammede op og skar til, når der var brug for det og skånede således læserne for meget vås. Blandt hans stolteste øjeblikke var da han i midt-halvfemserne eliminerede flere dusin amerikanske numres kontinuitet fra den forkætrede, såkaldte ’klonsaga’ – et lavpunkt i Spider-Mans udgivelseshistorie, der spredte sig over to år og snesevis af blade – mellem to billeder i et dansk nummer af Edderkoppen. Hans egentlige bête noire var imidlertid Chris Claremont, den centrale forfatter på Marvels X-Men gennem tre årtier. Det skete givetvis ikke uden blod, sved og tårer, men det lykkedes konsekvent Morten at nedtone Claremonts svulstige ordflom, så serierne blev mere læsbare på dansk end på originalsproget.

Morten fortsætter i dag sin rolle som jordbunden ambassadør udi det fantastiske, bl.a. med podcastet Supersnak, indspillet i fællesskab med hans (nu også fhv.) efterfølger som Marvel-redaktør, Kim ’Helt’ Schou. Der er flere grunde til hans sliddygtighed. En er, at han gennem et efterhånden langt liv har fastholdt sin evne til at lade sig begejstre, uanset hvor idiosynkratisk det kan virke – når han insisterer på, at Peter Jacksons Lord of the Rings-trilogi kan og bør sammenstilles med Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey fattes man ord, men denne uforudsigelighed kaster en friskhed af sig.

Mere grundlæggende kærer Morten sig imidlertid om substansen, samtidig med at han bekender sig inspireret til klassikerne, hvad enten det gælder tegneserier, genrelitteratur eller film. Hans smag er for det bredt tilgængelige og almenmenneskeligt appellerende – Hitchcock over Godard. Håndværk værdsættes, men ambition og originalitet sættes højest: Spider-Mans skaber Steve Ditkos excentriske pionerarbejde er det uomtvistelige blåtryk, selvom nostalgien kalder på den elegante efterfølger John Romita.

Nok så væsentligt for Morten virke i dansk tegneseriekultur har været hans faste position bag disken i den københavnske fantasibutik Fantask. Han startede der vist i 1979 og går i år på pension. Hans varme og generøse tilstedeværelse i biksen har bidraget afgørende til dens blivende rolle som holdepunkt og musisk kildevæld for så mange, og han har formet mange venskaber på tværs af dén disk.

Pings Ærespris 2017 tildeles et rigtigt Mensch i dansk tegneseriekultur.

Luk menu