Nomineret i kategorien:
Årets journalistiske tegner

Voigts smukt komponerede illustrationer siger mere end dusiner af artikler.

Siden han blev færdiguddannet fra Skolen for Brugskunst, Tegning og Grafik i starten af halvfemserne, har Morten Voigt stille og roligt udviklet sig til én af landets mest raffinerede illustratorer.

Du set sikkert set hans elegante, silketryks-teksturerede billeder i Ud & Se, Euroman eller Samvirke – måske husker du dem, måske ikke. De gør sjældent det store væsen af sig, armbevægelserne er moderater, men ser man nøjere efter, rummer Morten Voigts illustrationer ganske særlige kvaliteter.

Metaforikken er ofte enkel, men originalt tænkt, når emner som demens, flygtningelejre og flugten til Sverige får en tegning med på vejen fra den garvede hånd. Madspild illustreres f.eks. med en kok, der smider hovedet i skralderen, og en artikel om bestsellernes dominans på bogmarkedet sættes til et billede af en duknakket litterat, der ikke kan få øje på et ydmygt bind med fransk poesi i en skov af sorte monolitter med forfatternavne som ”Dan Brown” og ”Stieg Larsson” skrevet hen over fronten.

Af alle de nominerede i årets nye Ping-kategori er Morten Voigt den, der udfordrer grænserne for tegneserieprisens rækkevidde mest. Men illustratorens aviskunst er så skarpt tænkt og så udtryksfuld, at hans billeder ofte fortæller hele historien selv – de er hver især en fuldbåren lille samtidskommentar, ledsagende artikel eller ej.

Kristeligt Dagblad

 


mortenvoigt.åjt