Nominerede

Årets nominerede værker viser bredden af tegneseriemediet.

Bedste danske tegneserie

En stor, fed grafisk funny animal-roman, en mediterende selvbiografisk novellesamling, tre uroligt ubehagelige pige-vignetter, et varmt elefant-eventyr for børn og et old school undergrundsblad så stoppet med sjofel spas at det sprøjter ud over siderne. De fem nominerede til BEDSTE DANSKE TEGNESERIE er ikke kun virkelig gode, de viser også bredden i alt det, dansk tegneserie kan i disse år. Det bliver ikke let for juryen at finde en vinder i år.

Bedste danske debut

De nominerede i kategorien BEDSTE DANSKE DEBUT er fem værker af store talenter, der ikke kun peger mod en stor fremtid for danske tegneserier, men også sætter deres aftryk i nutiden. Fra Lonely Journeys fortælling om en psykisk sårbar pige, der søger tilflugt i et computerspil, til instagram-fænomenet Pernille Ørums #MeToo-vendetta Hit-Girl i Hollywood, forfattet af Hollywood-instruktøren Kevin Smith, er det tegneserier der tager fat i tidens store temaer.

Bedste internationale tegneserie

Der er tunge og tidstypiske temaer på spil hos de nominerede til BEDSTE INTERNATIONALE TEGNESERIE: psykisk sygdom, det postfaktuelle, hypermedierede samfund, queerkærlighed og meget mere. Men det mest interessante er måske hvordan de fem tegneserier på meget forskellig vis forløser temaerne gennem tegneseriens unikke formsprog. Nick Drnasos Bookerpris-nominerede Sabrina, en kølig fortælling om NU, fortalt i flade billeder, der kunne ligne noget fra en sikkerhedsmanual fra et fly; Tom King og Mitch Gerads' undersøgelse af hverdagsparforhold og depression gennem den mest tegneserieagtige af alle tegneseriefigurer, superhelten; Steffen Kvernland der blander tegninger med autentiske fotografier og objekter i sin fortælling om sin fars selvmord; Posy Simmons moderne take på Dickens' Et juleeventyr i Cassandra Darke, fortalt i et mix mellem billeder og prosa, så det ligner en klassisk engelsk børnebog; og sidst (men selvfølgelig ikke mindst), kun 22-årige Tillie Waldens On a Sunbeam, en rejse ind i sindet og ud i rummet, med en vild visualitet, der er SÅ meget tegneserie, med svævende gamle huse i verdensrummet og fisk som rumskibe.

Bedste internationale tegneserie på dansk

Tegneseriemediet er i de senere år blevet en legeplads for feministiske fortællere, og det afspejles i kategorien BEDSTE INTERNATIONALE TEGNESERIE PÅ DANSK, hvor svenskerne Nina Hemmingsson og Liv Strömquist, samt franske Pénélope Bagieu kæmper mod patriarkatet med humor og talebobler. De tre stærke kvinder får følgeskab af Tommi Musturis finske farvelade-flip 'Antologi over sindet', og Charles Forsmans 'The End of the Fxxxing World', der er blevet til en Netflix tv-serie. Kigger man mere bredt på Pingfeltet i et kønsperspektiv, er det værd at bemærke at herrerne og damerne er ca. lige vel repræsenteret. Tag den, Oscar!

Bedste danske nettegneserie

Nettet er blevet tegneseriens legeplads. Her finder man det nyskabende og det skæve, og alt det udgiverne (ofte fejlagtigt) ikke tror er rentabelt. Højenergiske Betsy and the mutant scouts skaber noget nyt ved at fusionere tegneserie med animation, som man kun kan det på nettet; Nilas RD og Tor Brandt leverer særegne, personlige visioner, der snarere vil kunne finde et publikum globalt end lokalt; Line Kjeldsen Jensens superpopulære dagbogstegninger gør det, avisstriberne plejede at gøre: leverer morsomme almenmenneskelige erfaringer til et stort publikum; og Gitte Skov har på Instagram fået afløb for noget der på en gang er så rablende og personligt, at der ikke er plads til det i Weekendavisen, hvor hun ellers tjener til dagen. Det er på nettet, det sker.

Bedste børne-/ungdomstegneserie

BEDSTE BØRNE/UNGDOMSTEGNESERIE dækker både danske og oversatte tegneserier, men prøv at se: alle fem nominerede er danske! De understreger, at den danske børnetegnserie er fuld af liv og at det liv især opstår i krydsbefrugtningen mellem B&U-litteraturen og B&U-tegneserien. Tegnere og forfattere kravler så flittigt frem og tilbage over hegnet mellem bøger og tegneserier, at det knapt giver mening at skelne mere. Bedst udtrykt ved Jakob Martin Strid, der startede som anarkistisk tegneserietegner, sidenhen blev folkekær børnebogsskaber og nu vender tilbage til tegneserien med en stor, tyk taleboble-fortælling i sin børnebogsserie om Mimbo Jimbo.

Årets danske journalist

Det er et rutineret felt, der i år er nomineret til ÅRETS JOURNALISTISKE TEGNER. Bob Katzenelson, Mia Mottelson og Gitte Skov har alle tidligere været nomineret til prisen, og Philip Ytournel fik pingvin-statuetten med hjem, da den første gang blev uddelt i 2014. Stine Spedsbjerg er ny pige i klassen. Grænsen mellem bladtegning og tegneserie er for resten og blevet mere flydende med de nye generationer af tegnende satirikere. Ytournel og Spedsbjerg har tidligere været Ping-nomineret i andre kategorier, og Gitte Skov er i år også nomineret til nettegneserie-prisen.

Juryen 2019

Kristian Bang Larsen

Journalist, kommunikatør & chefredaktør for Nummer 9

Jesse Jacob Møller Lindkvist

Art director ved Dagbladet Information

Anette Øster

Ph.d. i børnelitteratur og leder ved Roskilde Bibliotekerne

Aske Sparrebro

Tegneserieblogger og repræsentant for den rene fanånds begejstring

Erik Barkman

Anmelder for Weekendavisen og projektkoordinator ved The Animation Workshop
Luk menu